jgkamp23-24.jpg

Veelgestelde Vragen

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

17 vragen gevonden

Het voornaamste communicatiemiddel is de website. Alle belangrijke info zal je hier altijd terugvinden. Op de hoofdpagina vind je onze planning van de komende vergaderingen met de datum en uren en worden er eventuele benodigdheden vermeld of vermeld wanneer we op een andere locatie afspreken. Het is belangrijk elke week zeker de agenda te raadplegen om niet voor verrassingen te komen staan.

Je kan ook lid worden van onze besloten facebookgroep ‘Scouts Sint-Johannes’, hier vind je last minute info, sfeerbeelden en reminders. Ook onze instagrampagina ‘scouts.sintjohannes’ kan je zeker volgen voor leuke sfeerbeelden en info.

Jazeker, iedereen van het eerste leerjaar tot het 6e middelbaar is welkom in onze scouts. Nieuwe leden mogen eerst 2x vrijblijvend komen proberen om te zien of er een scout in hen verscholen zit. We hebben geen ledenstop dus je hoeft geen overhaaste beslissingen te nemen. Op de scouts werken we in ‘takken’ dit zijn de leeftijdsgroepen. Deze zijn als volgende ingedeeld:

Kapoenen: 1e-2e leerjaar
Wouters: 3e-5e leerjaar
Jonggivers: 6e leerjaar - 2e middelbaar
Givers: 3e-5e middelbaar
Jin: 6e middelbaar

Wil je eens komen proberen? Kijk dan op de hoofdpagina bij de juiste tak voor jouw zoon/dochter welke ‘vergadering’ (zo noemen we onze wekelijkse activiteiten) het dat weekend is en hoe laat. Tenzij expliciet anders vermeld, is deze activiteit altijd aan ons scoutslokaal in de Tybaertstraat. Je hoeft ons niet per se op voorhand in te lichten, je zoon/dochter mag gewoon aansluiten bij de groep om de tijd van zijn/haar leven te hebben! Ben je na 2 weekends proberen enthousiast en overtuigd, dan kan je je inschrijven zoals hieronder uitgelegd.

Bij de kapoenen en wouters zien we vooral veldbedjes: deze liggen goed, zijn robuust en voelen nog het meeste aan als een bed, nadeel is dat ze groot en zwaar zijn. Deze zijn dus enkel handig voor de jonge takken waar de ouders met het materiaal kunnen zeulen 😉. Luchtmatrassen worden soms ook gekozen in de jonge takken. Ze zijn goedkoop, maar gaan ook sneller kapot. Ook het opblazen, waarvoor een handmatige of elektrische pomp nodig is, is niet altijd handig op het moment zelf en extra gezeul, maar het wordt zeker gedaan.

Vanaf de jonggivers worden er bijna uitsluitend matjes gebruikt. Draagbaarheid, compactheid en je mond als pomp hebben zijn essentieel wanneer je op tocht bent met je trekkersrugzak.

Voor de kapoenen vragen we enkel onze das en onze eigen Sint-Johannes T-shirt. Verdere kledij wel graag in aardse tinten. Voor de wouters vragen we naast de das en T-shirt ook een scoutshemd (Hopper.be). Onze eigen bordeaux trui en een echte scoutsbroek of scoutsrok zijn niet verplicht maar wel aangeraden.

Voor de zomerkampen kan bij de meeste mutualiteiten een terugbetaling aangevraagd worden. Deze kan je tijdens de kledijverkopen bij de start van het volgende scoutsjaar bij de groepsleiding laten invullen.

Bij de inschrijving voor het nieuwe jaar betaal je lidgeld. Dit bedraagt in ‘25-’26 €50 en gaat zo goed als integraal naar de verzekering van je lid. Hiermee is het grootste deel van het scoutsjaar gedekt. Uitzonderlijk kunnen er activiteiten zijn waar een bijkomende kost van toepassing is. Denk aan een kookactiviteit of een bezoek aan het zwembad waarvoor gevraagd kan worden wat extra geld mee te nemen. Verder zijn er ook 1 of 2 weekends doorheen het jaar waarvoor je inschrijvingsgeld betaald. Het jaar sluiten we af met de zomerkampen, dit is de grootste kost en afhankelijk van je tak bedraagt dit €120-160. Hoewel het een éénmalige kost is, kan ook het aankopen van materiaal en kledij oplopen. Lijkt dit allemaal veel? Lees zeker het volgende puntje!

Onze inschrijvingen gebeuren volledig digitaal via https://scouts-sint-johannes.stamhoofd.be/ Daar kan je een account aanmaken/inloggen met je bestaande account. Kies ‘Lid inschrijven’, kies de juiste tak en vul alle contactgegevens en medische gegevens in. Bij de betaling kan je kiezen tussen overschrijving of Payconiq. Het inschrijvingsgeld bedraagt €50 wat quasi rechtstreeks de verzekering van jullie kinderen dekt. (Bij financiele moeilijkheden is er een vermindering mogelijk.) Wanneer het lidgeld betaald is, is de inschrijving voltooid.

Een slaapzak wordt typisch gekenmerkt door de vermelding van 3 temperaturen: comfort-limiet-extreem. Hierbij raden we aan om naar de comforttemperatuur te kijken. Deze temperatuur toont hoe koud de omgeving kan zijn om toch comfortabel warm te kunnen slapen, hoe lager deze temperatuur, hoe beter dus.

Kapoenen en wouters slapen binnen dus een sterk isolerende slaapzak is in principe nog niet nodig. Ook een kleiner kinderformaat is zeker mogelijk.

Vanaf de jonggivers wordt er vaker in tenten geslapen en gezien het ’s nachts buiten wel sterk kan afkoelen, is een warme slaapzak hier zeker geen overbodige luxe. Voor de comforttemperatuur raden we aan niet hoger te gaan dan 5-10°C.

TIP: de slaapzak wordt best in het zakje gepropt, hoe moeilijk dit soms ook is 😉. De slaapzak telkens op dezelfde manier vouwen zou ervoor zorgen dat op de vouwnaden de voering wordt weggeduwd en de slaapzak daar dus niet langer goed isoleert.

Begin oktober wordt er 2 maal een kledijverkoop georganiseerd in het lokaal. 2 weekends om 17u na de vergadering kan je onze eigen T-shirts, truien en dassen komen kopen. Er is ook een variabel tweedehandsaanbod aan halve prijs.

Das: 9 euro
T-shirt: 10 euro
Trui (tot kindermaten 11/12j): 20 euro
Trui (vanaf maat XS): 25 euro

Heb je na de kledijverkoop nog kledij nodig? Geen probleem, spreek gerust voor of na een vergadering de leiding even aan en zij helpen je verder.

Het scoutshemd en de scoutsbroek/rok kunnen aangekocht worden via www.hopper.be

Bij een aankomend evenement/weekend/kamp sturen we altijd een mailtje. De meeste info zal daarnaast ook gedeeld worden via de website en sociale media. Heb je zelf vragen? Op de pagina ‘Contact’ vind je de mailadressen per tak. Wanneer je naar dit adres mailt komt je mail direct bij alle takkenleiding uit. Heb je toch een meer individuele vraag, dan vind je op het tabblad ‘Leiding’ van elke leiding de persoonlijke gegevens terug. Als laatste is er ook nog de groepsleiding die je kan bereiken op groepsleiding@scoutssintjohannes.be voor meer algemene vragen die de takkenwerking overstijgen zoals inschrijvingen, fiscale attesten, …

Uiteraard zijn we natuurlijk ook makkelijk aan te spreken voor of na de vergadering voor een snel en direct antwoord dus stel gerust!

Vanuit Scouts & Gidsen Vlaanderen vinden we het belangrijk dat scouting voor iedereen toegankelijk moet zijn en geld niet in de weg mag staan van je scoutsavonturen. Er zijn dan ook 3 initiatieven om de rekening te beperken:

– Lidgeld op maat: je kan dit laagdrempelig aangeven tijdens je inschrijving als je hier gebruik van wilt maken. Je betaald €15 lidgeld i.p.v. €50.
– Uniform op maat: Als je ‘Lidgeld op maat’ hebt aangevraagd, krijg je korting in de Hopper Winkel met je lidnummer. Je krijgt 60% korting voor een hemd en 50% voor een broek, rok of trui. Zelf hebben we op de scouts ook een eigen (variabel) tweedehandsaanbod van onze eigen truien en T-shirts die je aan de helft van de prijs kunt aankopen.
– Fonds op maat: voor weekends en kampen betaal je 1/3 van de originele prijs. 1/3 wordt door onze scouts zelf voorzien en de laatste 1/3e legt Scouts & Gidsen Vlaanderen bij. Dit wordt telkens vermeld in het kampboekje met alle info voor het kamp, maar kan ook bekomen worden door een mailtje te sturen naar de groepsleiding, die je discreet zal verder helpen: groepsleiding@scoutssintjohannes.be

Kosten van de scouts kan je ook inbrengen bij de belastingen, dit wordt telkens in het voorjaar geregeld. Je krijgt dan een attest dat je bij de belastingen kan indienen.

Iedereen die lid is bij de scouts is verzekerd door Scouts & Gidsen Vlaanderen. In geval van een ongeluk …

UiTPAS is jouw voordeelkaart voor verrassende vrije tijd buitenshuis. Hieronder vallen natuurlijk ook onze leuke scoutsvergaderingen en kampen. Met jouw UiTPAS kan je punten sparen als je je inschrijft als lid of voor een kamp/weekend. Deze punten kan je achteraf dan inruilen bij de gemeente of andere verenigingen voor verschillende voordelen.

Kinderen en jongeren die het thuis financieel moeilijk hebben worden ook ondersteund via de UiTPAS. Zij kunnen gratis hun UiTPAS krijgen en krijgen daarboven naast de spaarpunten ook een kansentarief bij zowel de inschrijving als het kamp. Hiermee willen ook wij als scouts ervoor zorgen dat zoveel mogelijk kinderen kunnen genieten van onze activiteiten.

Wil je meer weten over de UiTPAS? Surf dan naar www.uitpas.be

Met een volume van 50 of 60 liter zit je normaal zeker goed om alles mee te kunnen nemen. Kijk eventueel ook naar de grootte van je matje en slaapzak want deze zullen er bijna altijd in moeten zitten. Een grotere rugzak kan, maar bij een kleiner lid zal dit tijdens het wandelen sneller storend worden. Het is dan ook belangrijk te kijken naar de afmetingen van de rug en de heupgordel dat deze aansluiten bij je gestalte. Bij een lange wandeling met een volle rugzak is het belangrijk dat de rugzak perfect op jouw lichaam is afgesteld. Het meeste gewicht dient eigenlijk door je heupen te worden gedragen i.p.v. op je schouders, vandaar dat de heupband klein genoeg moet kunnen worden ingesteld.

Het gekende beige scoutshemd is als het ware een weerspiegel van jouw scoutsavonturen. Sommige emblemen mag iedereen altijd vrij aankopen bv het internationale kenteken, de Belgische en Vlaamse vlag en het groepslintje. Verder zijn er tekens die je expliciet moet verdienen om deze te mogen ophangen zoals de beloftewolfjes voor de wouters.

De meeste emblemen hebben we op voorraad op de scouts en kan je aankopen bij de kledijverkoop of mag je altijd aan de leiding vragen na de vergadering. Ze zijn ook te koop via Hopper.be. Het nieuwe jaarembleem krijg je gratis bij je inschrijving.

Je linkermouw lokaliseert als het ware onze scouts internationaal. Op je rechtermouw tonen de takkentekens in welke takken jij al hebt gezeten tijdens je scoutscarrière. De jaarkentekens tonen welke jaren jij lid was van de scouts. Het actieve jaarkenteken hangt boven de rechter borstzak. Volgend jaar verhuist dit embleem naar de rug en komt het nieuwe jaarembleem op je borst. Zo ontstaat er een tijdlijn van alle jaaremblemen op je rug waarbij je eerste jaarembleem linksboven hangt en het embleem van het voorbije jaar telkens rechts ernaast gehangen wordt. Kampaandenkens worden meestal vooraan onderaan op het hemd gestikt.